لیزردرمانی

لیزر چیست؟

شاید در نگاه اول لیزر همانند یک پرتو نور معمولی به نظر بیاید اما لیزر یک پرتو نور با ویژگی های خاص است که از ویژگی های آن میتوان به تک رنگ بودن، پرتوهای موازی داشتن و متمرکز بودن اشاره کرد.

لیزردرمانی یک روش درمانی غیرتهاجمی،مؤثر و بدون درد در درمان ضایعات مختلف حاد و مزمن میباشد.

دو نوع لیزر رایج در درمان های فیزیوتراپی:

لیزر پرتوان و لیزر کم توان میباشد

لیزر کم‌توان

لیزر کم توان هیچ گرما،صدا یا لرزشی ایجاد نمیکند قدرت و توان اشعه لیزر در این شیوه کم و در حدود ۵۰۰ میلی وات است. طول موج اشعه در این حالت بین ۶۰۰ الی ۹۸۰ نانومتر قرار دارد ،اثر آن از طریق تحریک بیولوژیک سلول ها اتفاق میافتد. به این نوع لیزر، لیزر سرد گفته میشود زیرا در هنگام درمان گرمایی تولید نمیکند و کاملاً بی‌خطر است

لیزر پرتوان

لیزر پرتوان،توان خروجی بالاتری دارد (قدرت بیش از ۵۰۰ میلی وات). با توجه به اینکه قدرت و توان اشعه در این حالت بسیار زیاد است، باید برای اجتناب از خطر در مراکز درمانی معتبر استفاده شود، این لیزر به علت توان بالاتر خود در بافت های سطحی گرما تولید میکند و عمق نفوذ بیشتری دارد.

موارد استفاده از لیزردرمانی:

کاهش درد:

این کار با افزایش تولید سرتونین ( مهار انتقال درد از گیرنده های درد به مغز)، افزایش بتا اندورفین ها(کاهش حس درد) و برادی کینین(یک مدیاتور التهابی در محل آسیب که درد ایجاد میکند) انجام میشود

کاهش التهاب و تورم:

سرعت بخشیدن به فعالیت گلبول های سفید خون با تحریک میتوکندری آنها، ثبات بخشیدن به غشای سلولی (جلوگیری از تخریب آنها)، افزایش تولید رگ های جدید برای خونرسانی مناسب به محل آسیب باعث میشود که التهاب و تورم درناحیه موردنظر کاهش یابد.

تسهیل ترمیم بافت ها:

لیزر درمانی با افزایش فعالیت ماکروفاژ ها، افزایش تقسیم و تولید سلول های جدید و افزایش فاکتور رشد سلولی باعث ترمیم بسیار سریع‌تربافت‌ها میشود.

ریکاوری بعد از آسیب اعصاب:

افزایش سرعت جایگزینی اعصاب ( افزایش فاکتور رشد عصب)، افزایش فرکانس پتانسیل های فعال، افزایش سرعت هدایت عصب و از مهمترین‌ها که افزایش تشکیل شدن غضروف واستخوان است.

پس باتوجه به مکانیسم های بالا، کاربرد لیزر، در درمان موارد زیر خلاصه میشود:

آرتروز مفصل ران، زانو و مچ پا، آسیب های عضلانی، ارتریت روماتوئید، مشکلات مفصل گیجگاهی-فکی، سندرم گیرافتادگی شانه، بورسیت ها در شانه و‌هیپ، ضایعات دیسک در ستون مهره، درد نوروپاتیک، سندرم تونل کارپال،التهاب تاندون ها،آسیب لیگامان ها مثلا در پیچ‌ خوردگی مچ پا،التهاب فاشیا کف پا و ... .

موارد عدم استفاده:

سرطان:

نباید روی بدخیمی های فعال استفاده شود زیرا ممکن است باعث وخامت بدخیمی باشد.

در دوران حاملگی

نباید لیزر مستقیما روی ناحیه شکم و لگن و محل رشد جنین استفاده شود چون اثرات آن روی جنین نا شناخته است.

دیگر موارد عدم استفاده

• روی خونریزی های فعال نباید استفاده کرد
  • روی صفحات رشد باز نباید استفاده شود
  • در افراد مبتلا به صرع نیز منع استفاده دارد
  • لیزر پرتوان روی نواحی که اختلال حسی وجود دارند بهتر است استفاده نشوند

آیا لیزرتراپی دردناک خواهد بود؟

در جلسات لیزر تراپی بیمار معمولا درد و ناراحتی خاصی حس نخواهد کرد اگرچه ممکن است در استفاده از لیزر پرتوان مقداری گرما در محل استفاده احساس شود.

تعداد جاسات درمان بستگی به نوع آسیب، شدت و حاد یا مزمن بودن آن خواهد داشت

شما عزیزان میتوانید برای رفع مشکلات خود در این زمینه توسط برترین متخصصان فیزیوتراپی زیر نظر دکتر مجید صادقی، در قسمت تماس با ما، مشخصات خود را ثبت کرده تا همکاران در اسرأ وقت با شما تماس بگیرند.