شاک‌ویو

شاک‌ویو چیست

شاک ویو یک درمان مؤثر بدون جراحی و تزریق  برای اختلالات دردناک ( به خصوص درد های مزمن) میباشد.اثر درمانی آن معمولا به سرعت قابل مشاهده است و برای مدت طولانی حفظ میشود.

شاک ویو با فرستادن امواج صوتی به صورت مستقیم از روی پوست روی محل آسیب باعث تحریک پروسه های ترمیمی بدن میشود.این امواج باید با کمک یک مدیوم (ژل) از روی پوست به داخل بافت منتقل شوند.شاک ویو ابتدا به عنوان درمانی برای درمان بیماری های اورولوژی مثل سنگ های مثانه وارد علم پزشکی شد.بعد ها در علم ارتوپدی برای شل کردن سیمان مفصل مصنوعی هیپ در عمل های اصلاحی استفاده شد.در حال حاضر در بهبود شکستگی ها،تاندونوپتی ها و آسیب بافت نرم استفاده میشود. امواج شاک ویو امواج صوتی هستند اما در مقایسه با امواج اولتراسوند ۱۰۰۰ برابر فشارپیک قویتری دارد و برخلاف اولتراسوند اثر گرمایی ندارد.

مکانیسم عملکرد شاک ویو شامل موارد زیر است

• ایجاد عروق جدید :در محل آسیب با ایجاد میکرو آسیب ها روی عروق باعث تحریک رشد عروق و ایجاد عروق جدید خواهد شد که خونرسانی و اکسیژن رسانی به بافت را تقویت کرده و پروسه ترمیم را سرعت میبخشد.
  • فعال کردن التهاب مزمن: وقتی یک التهاب پروسه طبیعی خودش را طی نمیکند،به التهاب مزمن تبدیل خواهد شد که به بافت آسیب میزند و دردهای مزمن ایجاد میکند.شاک ویو با فعال کردن دوباره التهاب،کمک میکند پروسه طبیعی التهاب طی بشه و بافت به خوبی ترمیم پیدا کند
  • تحریک تولید کلاژن که برای ترمیم ضروری است
  • کاهش درد
  • باز کردن تریگرپوینت ها ( نقاط ماشه ای در عضلات)
  • تسهیل ترمیم تاندون و استخوان ها:شاک ویو با ایجاد هماتوم و از بین بردن برخی سلول های محل آسیب،رشد سلول های جدید و در نتیجه ترمیم را تسهیل میکند.

موارد کاربرد شاک‌ویو

تاندونوپاتی های اندام فوقانی و تحتانی مثل تنیس البو(التهاب و درد در قسمت خارجی آرنج) و التهاب تاندون پتلا(التهاب و درد در جلو ی زانو و ساق)

• درد شانه ( به علت تاندون های کلسیفه شده،سندرم شانه یخ زده)

• درد ران :سندرم درد تروکانتر بزرگ و نکروز آواسکولار سر استخوان ران

• سندرم استرس روی استخوان ساق: فرد به دنبال فشار زیاد و یا فعالیت های سنگین دچار آسیب هایی در استخوان ساق خواهد شد که فعالیت را با درد همراه میکند.
  • خار پاشنه و التهاب فاشیا کف پا
  • عدم جوش خوردگی در شکستگی های استخوان های بلند
  • ارتروز زانو

موارد عدم استفاده

• حاملگی
  • روی عروق خونی و اعصاب اصلی
  • پیس میکر یا دیگر ابزار ایمپلنت شده
  • زخم های باز
  • تعویض مفصل
  • روی صفحه رشد استخوان ها
  • مشکلات انعقاد خون (مثل ترومبوز)
  • روی بافت سرطانی

آیا این درمان دردناک خواهد بود؟

در هنگام درمان ممکن است احساس درد داشته باشید،اما از آنجایی که درمان معمولا فقط حدودا ۵ دقیقه طول خواهد کشید اکثر افراد میتوانند درد را تحمل کنند.علاوه بر این،شدت درمان میتونه در طول جلسه درمان تنظیم بشه. ولی معمولا بعد از جلسه اول کاهش درد را احساس خواهید کرد اگرچه ممکن است ۲-۴ ساعت بعد از درمان در محل درمان کمی درد احساس کنید.

شما عزیزان میتوانید برای رفع مشکلات خود در این زمینه توسط برترین متخصصان فیزیوتراپی زیر نظر دکتر مجید صادقی، در قسمت تماس با ما، مشخصات خود را ثبت کرده تا همکاران در اسرأ وقت با شما تماس بگیرند.