الکتروتراپی چیست

الکتروتراپی به طور خلاصه استفاده دستگاه های فیزیکی، الکتریکی، الکترومغناطیسی(ماوراء صوت و فروسرخ)، شاک‌ویو و... در راستای بهبود اختلالات مختلف عضلانی-اسکلتی، عصبی-عضلانی، آسیب‌های ورزشی و... می‌باشد.

هدف از الکتروتراپی

در مِتُد الکتروتراپی دستگاه‌های مختلف فیزیوتراپی مثل TENS، IF، DC، IR، US و... به کار میرود که هرکدام از این دستگاه‌ها با اهداف متفاوتی به کار میروند که در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهیم شد:

*کاهش ورم ناشی از یک آسیب در مفاصل که بیشتر در مفاصل بزرگ مثل زانو اتفاق می‌افتد انجام میشود

*کاهش درد با استفاده از انواع مختلف TENS(تحریک عصب‌های سطحی) با استفاده از امواج US(ماوراء صوت)

*افزایش انعطاف‌پذیری در بافت عضلانی

*درمان ضعف عضلات با استفاده از امواج فارادیک که طور مستقیم از عضلات دچار ضعف انقباض می‌گیرد

*جلوگیری از آتروفی(لاغر شدن و ضعیف شدن عضلات) با استفاده از امواج مستقیم یا DS که هم بر روی عضلات و هم بر روی عصب اثر می‌گذارد

*استفاده از امواج لیزهای پرتوان که عمق نفوذ بالاتری در بافت دارند و سیستم گردش خون را در آن ناحیه افزایش میدهند تا بافت عضلانی پروسه ترمیم سریع تری را طی کند و طول درمان کاهش یابد

موارد کاربرد الکتروتراپی

با توجه به عارضه، الکتروتراپی کاربرد‌های متفاوت و فراوانی دارد. برای مثال در فاز حاد که التهاب و درد بیشتر است، الکتروتراپی با دستگاه‌های ضد درد و التهاب به کمک ما می‌آید و در فازهای مزمن تر برای افزایش انعطاف‌پذیری عضلات و بازآموزی عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی می‌توان گفت که در این روش مشکلاتی مثل

*کمردردهای عملکردی یا فانکشنال

*آرتروزهای مفاصل

*التهاب مفاصل

*خارپاشنه

*پیچ‌خوردگی مفاصل مثل مچ پا

*سردرد میگرنی

*آسیب های ورزشی و بسیاری موارد دیگر، مورد درمان قرار می‌گیرند.

به کارگیری این روش به همراه تمرین درمانی میتواند اثر معجزه‌آسایی در روند بهبود عارضه داشته باشد که خوشبختانه امکانات مربوط به هردو متد به طور کامل در مجموعه آرس فراهم است.

لازم به ذکر است که  الکتروتراپی درمانی ایمن و بی خطر بوده و عوارض جانبی خاصی در پی ندارد ولی برخی افراد مثل کسانی که مبتلا به اسکلرودرمی و اسکولیت یا آسیب های نوروپاتیک حسی هستند ویا در سینه خود ضربان ساز قلبی دارند نباید تحت درمان با این مدالیته قرار بگیرند.

شما عزیزان میتوانید برای رفع مشکلات خود در این زمینه توسط برترین متخصصان فیزیوتراپی زیر نظر دکتر مجید صادقی، در قسمت تماس با ما، مشخصات خود را ثبت کرده تا همکاران در اسرأ وقت با شما تماس بگیرند.